Arkivtjenesten er opprettet som en sentral tjeneste med formål å betjene kommunens ansatte, politikere og innbyggerne forøvrig.
Arkivtjenestens hovedoppgaver er å sikre og kvalitetssikre dokumentasjonen av virksomheten.
Målsetninger for alt arkivarbeid i kommunen
- Arkivet skal være en oppdatert og tilgjengelig informasjonsbase for kommunal saksbehandling og offentlig innsyn.
- Alle saksdokumenter skal registreres i kommunens sak-/arkivsystem Elements eller etatens fagsystem.
- Arkivet skal være godt sikret mot ulovlig innsyn. Alle arbeidsrutiner, arkivsystem og informasjonsbærere skal være dokumentert.
- Arkivet skal sikre god organisering og oppbevaring av dokumentasjon som har forventet forvaltningsmessig, rettslig eller forskningsmessig verdi for samtid og ettertid.
For å nå disse målsettingene må Enebakk kommune til enhver tid ha en oppdatert arkivplan tilpasset kommunens organisasjon
Laster...